تبلیغات
نماز - شصت و پنج کلید از روح و فلسفه نماز به بیان شهید مرتضی مطهری
 
نماز



1- انسان نمی تواند بدون نماز و عبادت زیست ؛ همه مردم به شكلی و به نوعی عبادت و پرستش دارند و این پرستش جزء غرائز ذاتی و فطری بشر است ، یعنی بشر فطرتاً گرایش دارد كه یك چیزی را تقدیس و تنزیه كند و خویشتن را به او نزدیك نماید .
« استاد شهید مطهری/ آشنایی با قرآن/ صفحه 132»
2- آسمان كه گردش می كند، آن گردش ، نماز و عبادت و پرستش آسمان است و زمین كه تكان می خورد همین جور، باران كه ریزش می كند ، آن ریزش ، پرستش اوست ، آب كه جریان پیدا می كند ، آن جریان ، پرستش ، عبادت اوست .
« فارابی»
3- چهار تا خم و راست شدن به صورت نماز كه انسان خودش هم نمی فهمد چه می كند، و اصلاً نفهمد كه حال یعنی چه، مناجات یعنی چه ، راز و نیاز یعنی چه، منقطع شدن به حق یعنی چه ، و اینكه لحظاتی بر انسان بگذرد كه در آن لحظات اصلاً انسان چیزی از غیر خدا به یادش نیاید یعنی چه ، این عبادت نیست .
« استاد شهید مطهری/ تعلیم و تربیت در اسلام/ ص 345 »
4- در اسلام شكل خاص یافته است كه حتی فردی كه می خواهد در گوشه خلوت به تنهایی نماز بخواند خود به خود به انجام پاره ای از وظایف اخلاقی و اجتماعی از قبیل نظافت ، احترام به حقوق دیگران ، وقت شناسی ، جهت شناسی، ضبط احساسات، اعلام صلح و سلم با بندگان شایسته خدا و غیره مقید می گردد .
« استاد شهید مطهری/ اسلام و مقتضیات زمان/ ص 292»

- نماز قطع نظر از هر چیزی طبیب سرخانه است . یعنی اگر ورزش برای سلامتی مفید است، اگر آب تصفیه شده برای هر خانه ای لازم است ، اگر هوای پاك برای هركس لازم است، اگر غذای سالم برای انسان لازم است، نماز هم برای سلامتی انسان لازم است .
« استاد شهید مطهری/ اسلام و مقتضیات زمان/ ص 292 »
6- شما نمی دانید اگر انسان در شبانه روز ساعتی از وقت خودش را اختصاص به راز و نیاز با پروردگار بدهد ، چقدر روحش را پاك می كند ! عنصرهای روحی موذی به وسیله یك نماز از روح انسان بیرون می رود .
« استاد شهید مطهری/ اسلام و مقتضیان زمان/ ص 292 »
7- بپا داشتن نماز غیر از خواندن نماز است. بپا داشتن نماز یعنی نماز را جوری بخوانید كه حق نماز ادا بشود، نماز با حضور قلب، نماز با خشوع و خضوع، نماز با تفكر كه این را می گویند اقامه نماز .
« استاد شهید مطهری/ تفسیر هفت سوره از قرآن/ ص 92» 
8- باور نكنید كه یك كسی در دنیا پیدا بشود كه در مسائل اخلاقی و اجتماعی مسلمانان خوبی باشد ولی در مسایل عبادی مسلمان خوبی نباشد. ما برای آدم نماز نخوان چیزی از مسلمانی قائل نیستیم. امیر المؤمنین (ع) فرمود : بعد از ایمان به خدا چیزی در حد نماز نیست .
«استاد شهید مطهری/ اسلام و مقتضیات زمان/ ص294 »
9- سه نوع عبادت خواهیم داشت: عبادت بدنی مثل نماز خواندن، روزه گرفتن، عبادت مالی مثل زكات دادن، خمس دادن، و به طور كلی اتفاقات و عبادت فكری ( عبادت صرفاً روحی) كه نامش تفكر است .
« استاد شهید مطهری/ والاها و ولایتها/ ص 104 »
10- آن وقت نماز عمل صالح است كه شما اول دین خود را بدهید بعد نمازتان را بخوانید، اگر شما با طلبكار خود بحث كنید و به او بگویید : اول باید نمازم را بخوانم چون خدا از تو بزرگتر است و باید اول طلب خدا را بپردازم و ... اشتباه می كنی این نماز برای تو عمل صالحی نیست .
« استاد شهید مطهری/ درسهایی از قرآن/ ص 78 »
11- عبادت طفل ممیز غیر بالغ در عین اینكه تكلیف ندارد و مكلف نیست صحیح است. می دانید در نماز جماعت این مسأله را طرح می كنند كه نمازی كه كودك می خواند ، آیا نماز صوری و ظاهری و برای تأدیب و تربیت است كه برای آینده آماده بشود یا نماز واقعی و صحیح است ؟ تقریباً شبهه ای نیست كه عمل كودك صحیح است .
« استاد شهید مطهری/ ربا و بانك- بیمه/ ص 294 »
12- در اسلام، به عبادت و اقامه نماز، به آنچه كه واقعاً روح نیایش و پرستش است، یعنی رابطه انسان و خدا، محبت ورزی به خدا، انقطاع به ذات پروردگار- كه كاملترین عبادتهاست- توجه زیادی شده است .
« استاد شهید مطهری/ بحارالانوار/ ج 41/ باب 101/ ص14/ با اندكی اختلاف»
13- هدف عارف و انگیزه عارف بر نماز و عبادت یكی از دو چیز است. یكی شایستگی ذاتی معبود برای عبادت یعنی از آن جهت او را عبادت می كند كه او شایسته عبادت است. هدف دیگر عارف از عبادت و نماز شایستگی خود عبادت یعنی شرافت و حسن ذاتی عبادت است، عبادت از آن جهت كه نسبت و ارتباطی است میان بنده و خدا كاری است در خور انجام دادن .
« استاد شهید مطهری/ سیری در نهج البلاغه/ ص 83 »
14- روح نماز و عبادت وابستگی كامل دارد به مفهومی كه عابد از عبادت دارد و به نوع تلقی او از عبادت و به انگیزه ای كه او را به اقامه و عبادت برانگیخته است و به بهره و حظی كه از عبادت عملاً می برد .
« استاد شهید مطهری/ سیری در نهج البلاغه/ ص 83 »
15- بعضی می گویند : نماز خواندن یعنی چه ؟ عبادت یعنی چه ؟ اینها مال پیر زنهاست؛ انسان باید اجتماعی باشد. این حرف ها، یك نوع روشنفكری است .
« استاد شهید مطهری/ انسان كامل/ ص 104 »
16- نماز چیست ؟ تازه كردن ایمان . این روحیه را از « الله اكبرش» گرفته است . وقتی كه در نماز چندین بار می گوید : «الله اكبر» جواب همه را می دهد؛ همه اینها هیچ است. وقتی چندصد هزار سرباز را در مقابل خود می بیند، می گوید : « لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم » ، « الله اكبر» خدا بزرگتر است، همه قدرت ها به دست خداست .
« استاد شهید مطهری/ انسان كامل/ ص 104 »
17- انسان باید به خدا اتكاء داشته باشد، از خدا نیرو بگیرد؛ از خدا قدرت بخواهد. همین نماز است كه به او نیرو داده است ؛ اگر این نماز نبود، آن سرباز مجاهد، مجاهد نبود .
« استاد شهید مطهری/ انسان كامل/ ص 104 »
18- اگر پیغمبر فرمود : « الصلوه عمود الدین » یا فرمود : مثل این دین و نماز در این دین، مثل خیمه ای است كه سرپاست؛ خیمه چادر دارد، طناب دارد، عمود هم دارد، عمود این خیمه نماز است؛ برای این بود كه به آثار نماز آگاه بود، می دانست نماز بزرگترین عامل مؤثر در روحیه افراد است .
« استاد شهید مطهری/ اسلام و مقتضیات زان/ ص 72 »
19- نماز و جهاد لازم و ملزوم یكدیگرند ، هیچكدام جای دیگری را نمی گیرد ، نه با نماز جهاد ساقط می شود و نه با جهاد نماز ساقط می گردد، باید نماز خواند تا نیرو بیشتر شود و بهتر جهاد صورت گیرد « استعینوا بالصبر و الصلوه » چرا برای اهمیت جهاد، نماز را تحقیر می كنی و پایین می آوری به حدی كه می گویی فقط از خواب بهتر است ؟
« استاد شهید مطهری/ اسلام و مقتضیات زمان/ ص72 »
20- آن نمازی كه آدم از جهاد فرار كند و مسجد را انتخاب كند، نماز اسلام نیست ؛ نماز اسلام، خیرالعمل ست. نه اینكه بیایی « حی علی خیرالعمل » را از اذان برداری و خیال كنی این بدآموزی دارد، چون مسلمانان به جای جهاد، سراغ نماز می روند ! نه ، فكرش را اصلاح كن .
« استاد شهید مطهری/ انسان كامل/ ص 107 »
21- باید به مردم فهماند كه تعلیمات اسلامی تجزیه ناپذیر است، به منزله اعضاء یك پیكره اند. نماز به جای خود، حج به جای خود، خمس به جای خود، امر به معروف و نهی از منكر به جای خود، هر كدام باید موقعشان شناخته بشود .
« استاد شهید طهری/ اسلام و مقتضیات زمان/ ص 73 »
22- یكی از روش های انسانی كه اسلام آن را صد در صد تأئید می كند، عبادت است . عبادت به همان معنی خاصش مورد نظر است؛ یعنی همان خلوت با خدا، نماز، دعا، مناجات، تهجد، نماز شب و مانند آن كه جزء متون اسلام و از اسلام، حذف شدنی نیست .
« استاد شهید مطهری/ انسان كامل/ ص 44 »
23- پیغمبر اكرم (ص) خطاب به جابرین عبداله انصاری فرمود :
دین اسلام دینی است متین و حكیم و منطقی و مبتنی بر ملاحظات دقیق روانی و اجتماعی، علیهذا با مدارا و نماز و عبادت خود را مبغوض و منفور نفس خودت قرار مده ، یعنی طوری عمل نكن كه نفست عبادت را دشمن بدارد .
« استاد شهید مطهری/ امدادهای غیبی/ ص 105 
24- بدون عبادت، بدون ذكر خدا ، بدون یاد خدا ، بدون مناجات با حق ، بدون حضور قلب ، بدون نماز، بدون روزه نمی شود یك جامعه اسلامی ساخت و حتی خود انسان سالم نمی ماند. و همچنین بدون یك اجتماع صالح و بدون یك محیط سالم، بدون امر به معروف و نهی از منكر ، بدون رسیدگی و تعاطف و ترحم میان افراد مسلمان نمی شود عابد خوبی بود .
«استاد شهید مطهری/گفتارهای معنوی/ص57-49»
25- در نماز، بعد از آنكه خدا را حمد و ستایش می كنیم : « الحمد الله رب العالمین » خدا را مخاطب قرار می دهیم. من تها دارم نماز می خوانم و نماز من فرادی است. می خواهم بگویم خدایا تو را پرستش می كنم و از تو كمك می خواهم ولی اینطور می گویم :‌« ایاك نعبد و ایاك نستعین» خدایا « ما » فقط تو را پرستش می كنیم و « ما » فقط از تو یاری می جوییم. نمی گوییم « من » فقط تو را پرستش می كنم .
« استاد شهید مطهری/ انسان كامل/ ص 321 »
26- قرآن به ما گفته است كه نماز ، آن وقت نماز است كه اثرش هویدا باشد ، اثر خود را نشان دهد . چطور نشان می دهد ؟ « ان الصلوه تنهی عن الفحشاء و المنكر» خصلت نماز درست، این است كه انسان را از كارهای زشت باز میدارد. اگر دیدی نماز می خوانی و در عین حال معصیت می كنی ، بدان كه نمازت نماز نیست . پس نمازت را درست كن .
« استاد شهید مطهری/ انسان كامل/ ص107»
27- ریشه همه آثار معنوی اخلاقی و اجتماعی كه در نماز و عبادت است در یك چیز است : یاد حق و غیر او را از یاد بردن .
«استاد شهید مطهری/ سیری در نهج البلاغه/ ص303»
28- به هر اندازه كه انسان به یاد خدا باشد كمتر معصیت می كند، معصیت كردن و نكردن دائر مدار علم نیست، دائر مدار غفلت و تذكر است، بهر اندازه كه انسان غافل باشد یعنی خدا را فراموش كرده باشد، بیشتر معصیت می كند، بهر اندازه كه خدا بیشتر بیادش بیاید كمتر معصیت می كند .
« استاد شهید مطهری/ گفتارهای معنوی/ ص79 »
29- بپا داشتن نماز آن است كه حق نماز ادا شود، یعنی نماز به صورت یك پیكر بی روح انجام نگردد ؛ بلكه نمازی باشد كه واقعاً بنده را متوجه خالق و آفریننده خویش سازد و این است معنی ذكر الله كه در آیه شریفه 14 س.ره « طه» بدان اشاره شده : « اقم الصلوه لذكری»
« استاد شهید مطهری/آشنایی با قرآن/صفحه 68 »
30- كسی از حضرت علی (ع) سؤال كرد :
چرا ما دوباره سجده می كنیم ؟
امیر المؤمنین این آیه را خواند :
« منها خلقناكم و فیها نعید كم نخرجكم تاره اخری »
اول كه سر بر سجده می گذاری و بر می داری یعنی منها خلقناكم همه ما از خاك آفریده شده ایم، تمام این پیكر ما ریشه اش خاك است، هرچه هستیم از خاك بوجود آمده ایم ، دو مرتبه سرت را بخاك بگذار ، یادت بیاید كـه می میری و باز به خاك بر می گردی، دوباره سرت را از خاك بردار و یادت بیفتد كه یكبار دیگر از همین خاك محشور و مبعوث خواهی شد .
« استاد شهید مطهری/ گفتارهای معنوی/ ص93- 92»
31- نماز نمونه ای است از رابطه خلق و خالق، زكات نمونه ای است از حسن روابط مسلمانان با یكدیگر كه در اثر تعاطف و تراحم اسلامی از یكدیگر حمایت می كنند و به هم تعاون و كمك می كنند 
« استاد شهید مطهری/ مجموعه آثار/ج3/ اولاها و ولایتها/ ص264 »
32- تو كه خدا را عبادت می كنی سر بر روی هر خاكی بگذاری نمازت درست است ولی اگر سر بر روی آن خاكی بگذاری كه تماس كوچكی، قرابت كوچكی، همسایگی كوچكی با شهید دارد و بوی شهید می دهد اجر و ثواب تو صد برابر می شود .
امام فرمود : سجده كنید بر تربت جدم حسین بن علی (ع)، كه آن وقت نمازی كه بر آن تربت مقدس سجده كرده اید حجاب های هفتگانه را پاره می كند .
« استاد شهید مطهری/ ولاها و ولایت ها/ ص 128- 126 »
33- قرآن می فرماید : « الا المصلین- الذینهم علی صلواتهم دائمون» آنهایی كه در نماز خود مداوم هستند، مقصود چیست ؟ در اینجا روایات، خوب معنی می كنند . از حضرت امام صادق (ع) و حضرت امام محمد باقر (ع) روایت كرده اند در اینجا منظور نوافل است .
« استاد شهید مطهری/ تفسیر سوره معارج/ ص 31-30 »
34- از دیدگاه نهج البلاغه ، دنیای عبادت دنیای دیگری است، دنیای عبادت آكنده از لذت است. لذتی كه با لذت دنیای سه بعدی مادی قابل مقایسه نیست. دنیای عبادت پر از جوشش و جنبش ئ سیر و سفر است اما سیر و سفری كه « به مصر و عراق و شام » و یا هر شهر دیگر زمینی منتهی نمی شود، به شهری منتهی می شود « كه او را نام نیست» دنیای عبادت شب و روز ندارد، زیرا همه روشنایی است، تیرگی و اندوه و كدورت ندارد ، یكسره صفا و خلوص است .
« استاد شهید مطهری/ نهج البلاغه/ نامه 45 »
35- رسول خدا بسیار روزه می گرفت . علاوه بر ماه رمضان و قسمتی از شعبان، یك روز در میان روزه می گرفت . دهه آخر ماه رمضان بسترش بكلی جمع می شد و در مسجد معتكف می گشت و یكسره به عبادت می پرداخت. ولی به دیگران می گفت : كافی است در هر ماه سه روز روزه بگیرید. می گفت : به اندازه طاقت عبادت كنید .
« استاد شهید مطهری/ سیری در سیره نبوی/ ص275»
36- از نظر قرآن، عبادت، یك عبادت درست و واقعی و جامع الشرایط، عبادتی كه روح آن توجه به خدا و استغفار و استمداد و استعانت از خداوند است و همچنین، توجه به خود و عیب های خود و نفس خود است .
« استاد شهید مطهری/ تفسیر سوره معارج/ آیات 24- 20»
37- با اینكه روح عبادت ارتباط و پیوند بنده با خدا و شكستن دیوار غفلت و توجه به خداست اما نكته جال این است كه اسلام به عبادت شكل داده و به شكل هم نهایت اهمیت را داده و در آن شكل نیز یك سلسله برنامه های تربیتی را در لباس اقامه نماز و عبادت وارده كرده است .
« استاد شهید مطهری/ الجامع الصغیر/ ج1/ ص74 »
38- (مسأله دیگری كه در باب نماز مورد توجه واقع شده ) دقت زیاد نسبت به مسأله وقت است به طوری كه دقیقاً روی دقیقه و ثانیه آن حساب می شود. بدون شك این امر در روح عبادت و رابطه انسان با خدا مؤثر نیست كه مثلاً اگر ما یك دقیقه قبل از زوال ظهر نماز را شروع كنیم آن حالت تقرب و توجه قلب به خدا پیدا نمی شود ولی همین قدر كه زوال ظهر انجام شد تقرب ایجاد می شود. ولی اسلام این را شرط قرار داده و نخواسته هرج و مرجی از نظر وقت و زمان باشد. نوعی وقت شناسی و تمرین احترام گذاردن به نظم زمانی و وقتی است .
« استاد شهید مطهری/ گفتارهای معنوی/ ص 86-85»
39- عبادت آن چنان مهم است كه اولین نقطه ای كه در جهان برای عبادت وضع شده، اولین مسجد، اولین معبد، امروز هم باید رو به آن نقطه ایستاد .
« استاد شهید مطهری/ گفتارهای معنوی/ ص87 »
40- روح عبادت یك امر مجردی است كه اگر انسان در گوشه خلوتی هم باشد و به قول سعدی سر به جیب مراقبت فرو برد و خدا را یاد كند، آن روح برای او حاصل شده است، ولی اسلام چنین عبادتی را قبول ندارد. گذشته از اینكه خود شكل های مختلف ركوع و سجود از نظر آن تذكر تأثیراتی دارد یعنی هر حالتی نماینده یك خضوع و خشوع در حضور پروردگار است، اسلام خواسته این روح را در لباس یك سلسله تربیت های دیگر كه آنها را برای زندگی لازم می داند پیاده كند .
« استاد شهید مطهری/ گفتارهای معنوی/ ص87»
41- یكی از مهمترین خصوصیات شكی كه اسلام به عبادت داده مسأله تمرین ضبط نفس در هنگام عبادت است. نماز واقعاً عبادت جامع و عجیبی است. البته این خصوصیت در حج هم هست ولی به صورت دیگری، یعنی همانجا كه انسان محرم می شود خود را ضبط می كند .
« استاد شهید مطهری/ گفتارهای معنوی/ ص 87 »
42- نماز بسیاری از اصول تربیت اسلامی را در خود گنجانده است . خوردن و آشامیدن در آن ممنوع است؛ خندیدن، آن را خراب می كند؛ گریستن برای غیر خدا، برای هر موضوعی از موضوعات دیگر خرابش می كند، زیرا در حال نماز انسان باید بر تمایلات خود از قبیل خوردن و خوابیدن غلبه كند و بر احساسات خود از قبیل خندیدن و گریستن مسلط باشد و خود را نگهدارد .
« استاد شهید مطهری/ گفتارهای معنوی/ ص87 »
43- الله اكبر یعنی چه ؟! یعنی من خدا را به عظمت می شناسم. دیگر وقتی من خدا را به عظمت می شناسم، همه چیز در مقابل من حقیر است . این كلمه « الله اكبر» به انسان شخصیت می دهد ، روح انسان را بزرگ می كند .
« استاد شهید مطهری/ نهج البلاغه/ خطبه متقون»
44- مسأله دیگر مسالمت طلبی و صلح جویی با مردم است كه در متن تعلیمات نماز آمده است. در سوره حمد كه خواندن آن در نماز واجب است، بعد از حمد و ثنا ، خدا را مخاطب قرار می دهیم ؛ ایاك نعبد و ایاك نستعین اهدنا الصراط المستقیم .
« استاد شهید مطهری/ تعلیم و تربیت/ ص 193- 192»
45- با اینكه از نظر روح عبادت هر چه غیر خدا در ذهن انسان نباید بهتر است، ولی اسلام به خاطر یك مصلحت اجتماعی بسیار مهم، برای اینكه روح یك مسلمان را روح اجتماعی كرده باشد آن را با چاشنی عبادت به خورد مردم داده و می گوید بگویید : ایاك نعبد و ایاك نستعین اهدنا صراط المستقیم منحصراً تو را پرستش می كنیم و منحصراً از تو كمك می خواهیم، خدایا همه ما را به راه راست هدایت كن . در اینجا همكاری و همدلی و همگامی كاملاً مشهود است .
« استاد شهید مطهری/ تعلیم و تربیت/ ص 193-192»
46- السلام علینا و علی عبادالله الصالحین سلام بر ما، سلامت بر ما و بر جمع بندگان شایسته خدا، اعلام صلح و اعلام صفا با همه بندگان صالح خدا می كنی . به قول امروزی ها اعلام همزیستی مسالمت آمیز با همه افراد شایسته می كنی . در حال نماز می گویی من با هیچ بنده شایسته ای سر جنگ ندارم ، چون اگر با بنده شایسته ای سر جنگ داشته باشم خود ناشایسته ام .
« استاد شهید مطهری/ گفتارهای معنوی/ ص 88- 87»
47- نماز گناهان را مانند برگ و گردن ها را از ریسمان گناه آزاد می سازد، پیامبر خدا نماز را به چشمه آب گرم كه بر در خانه شخص باشد و روزی پنج نوبت خود را در آن شستشو دهد تشبیه فرمود، آیا با چنین شستشوها چیزی از آلودگی بر بدن باقی می ماند ؟
« استاد شهید مطهری/ سیری در نهج البلاغه/ ص96 »
48- هیچ می دانید كه ما مسؤول نماز خواندن خاندان خودمان ، یعنی زن و فرزند خودمان هستیم ؟ هر فردی از ما هم مسؤول نماز خودش است و هم مسؤول نماز اهلش، یعنی زن و بچه اش .
« استاد شهید مطهری/ گفتارهای معنوی/ ص95- 94-93 »
49- بچه ها را چه باید كرد ؟ بچه ها را از كوچكی باید به نماز تمرین داد ، دستور به ما رسیده است كه به بچه از هفت سالگی نماز تمرینی یاد بدهید. البته بچه هفت ساله نمی تواند نماز صحیح بخواند ولی صورت نماز را می تواند بخواند، از هفت سالگی می تواند به نماز عادت بكند، چه پسر و چه دختر .
« استاد شهید مطهری/ گفتارهای معنوی/ ص95-94-93 »
50- همان اولی كه بچه به دبستان می رود، باید نماز را در دبستان به او یاد بدهند. در خانواده هم باید به او یاد بدهند ولی انی را توجع داشته باشید كه یاد دادن و وادار كردن با زور نتیجه ای ندارد ، كوشش كنید كه بچه تان از اول به نماز خواند رغبت داشته باشد و به این كار تشویق بشود .
« استاد شهید مطهری/گفتارهای معنوی/ ص95-94-93 »
51- بهر شكلی كه می توانید موجبات تشویق بچه تان را فراهم كنید كه با ذوق و شوق نماز بخواند ، زیاد به لو بارك الله بگویید، جایزه بدهید ، اظهار محبت كنید كه بفهمد وقتی نماز می خواند ، بر محبت شما نسبت به او افزوده می شود .
« استاد شهید مطهری/ گفتارهای معنوی/ ص95-94-93 »
52- بچه را باید در محیط مشوق نماز خواندن برد . این به تجربه ثابت شده است كه اگر بچه به مسجد نرود، اگر در جمع نباشد، نماز خواندن جمع را نبیند ، به اینكار تشویق نمی شود ؛ چون اصلاً حضور در جمع مشوق انسان است .
« استاد شهید مطهری/ گفتارهای معنوی/ ص95-94-93 »
53- اسلام كه می گوید، بچه ات را وادار به نماز خواندن كن، نمی گوید آقا مآبانه فرمان بده، تشر بزن ، دعوایش كم. نه ، از هر وسیله ای كه می دانید بهتر می شود برای تشویق او به عبادت و نماز خواندن استفاده كرد، شما باید استفاده بكنید. باید ما با بچه های خودمان برنامه مسجد رفتن داشته باشیم تا بچه ها با مساجد و معابد آشنا بشوند .
« استاد شهید مطهری/ گفتارهای معنوی/ ص95-94-93 »
54- فوائد و خاصیت نماز خواندن را برای بچه ها بگوییم ، در حدودی كه می توانیم فلسفه نماز خواندن را برای بچه ها بگوییم .
اولاً برای خودتان در خانه یك مصلایی انتخاب كنید ( مستحب هم هست) یعنی در خانه یك نقطه ای را انتخاب بكنید كه جای نمازتان باشد. مثل یك محراب برای خودتان درست كنید. اگر می توانید یك اتاق را بعنوان مصلی، همانطوریكه پیغمبر (ص) یك مصلی داشت، جای نماز داشت .
« استاد شهید مطهری/ گفتارهای معنوی/ ص 66 »
55- یكی از گناهان ، استخفاف نماز است یعنی سبك شمردن نماز ، نماز خواندن یك گناه بزرگ است و نماز خواندن اما نمازرا خفیف شمردن، استخفاف ردن، بی اهمیت تلقی كردن، نیز خود ، گناه است .
« استاد شهید مطهری/ گفتارهای معنوی/ ص 65-64 »
56- امام نفرمود كه شفاعت ما به مردمی كه نماز نمی خوانند نمی رسد ، آنكه تكلیفش خیلی روشن است ، به كسانی كه نماز را سبك می شمارند . یعنی چه نماز را سبك می شمارند ؟ وقت و فرصت دارد ، می تواند نماز خوبی با آرامش بخواند ولی نمی خواند .
« استاد شهید مطهری/ گفتارهای معنوی/ ص 65-64 »
57- اینكه عده ای عربی بخوانند ، عده ای فارسی، عده ای تركی، و خلاصه هركس به زبان ملی خود بخواند (اعمال سلیقه است. ) یا بگوییم در مسافرت ها، قدیم نماز دو ركعتی بده ولی اكنون چون با هواپیما مسافرت می كنند باید چهار ركعتی بخوانند زیرا این سفر مشقت ندارد . اگر در عبادت ها سلیقه را دخالت بدهیم به تدریج چیزی از آب در می آید كه مصداق این شعر می شود .
بـس كــه ببستنـــد بـر او بــرگ و ســاز گــر تـو ببینــی نشناسیش بــــاز
« استاد شهید مطهری/ آشنایی با قرآن/ ص42-43-44 »
58- مسجد مدینه، در صدر اسلام، تنها برای اداء فریضه نماز نبود ؛ بلكه مركز جنب و جوش فعالیت های دینی و اجتماعی مسلمانان، همان مسجد بود . هر وقت لازم می شد اجتماعی صورت بگیرد مردم را به حضور و در مسجد دعوت می كردند.
«استاد شهید مطهری/داستان راستان/پاورقی اولین داستان»
59- اولین كاری كه رسول اكرم بعد از مهاجرت به این شهر (مدینه) كرد ، این بود كه زمینی را در نظر گرفت، و با كمك یاران و اصحاب این مسجد را در آنجا ساخت .
« استاد شهید مطهری/ داستان راستان/ پاورقی اولین داستان »
60- در متن فقه اسلامی آمده است كه مستحب است مؤذن « صیت » یعنی خوش صدا باشد . زیرا : طبع آدمی اینطور است كه وقتی اذان را از یك خوش صدا می شنود، جملات آن جور دیگری بر قلبش اثر می گذارد . همینطور است قرآن خواندن، تبلیغ كردن، كه اگر با لحن خش باشد ، زودتر بر شنونده اثر می گذارد .
« استاد شهید مطهری/ حكایت ها و هدایت ها/ ص178 »
61- اسلام هیچ عبادتی را بدون نیت نمی پذیرد و نیت از نظر اسلام دارای دو ركن است. یكی اینكه عمل باید از روی ت.جه باشد نه از روی عادت . ركن دوم نیت ، اخلاص است و اینكه انگیزه انسان از عمل چیست ؟
« استاد شهید مطهری/ گفتارهای معنوی/ ص237-236 »
62- از نظر اسلام ، معنویت جدا از زندگی در این جهان وجود ندارد . همان طور كه اگر روح از بدن جدا شود، دیگر متعلق به این جهان نیست و سرنوشتش را جهان دیگر باید معین كند ، معنویت جدا از زندگی نیز متعلق به این جهان نیست و سخن از معنویت منهای زندگی در این جهان بیهوده است .
« استاد شهید مطهری/ مجموعه آثار/3/ (ولاها و ولایتها)/ ص293 »
63- نماز و عبادت برای یك عبادتگر واقعی «پیمان» است و صحنه زندگی وفای پیمان است. این پیمان مشتمل بر دو شرط اصلی است :
یكی رهایی و آزادی ازحكومت و اطاعت غیر خدا- اعم از هوای نفس و مطامع نفسانی و از موجودات و اشیاء و اشخاص و دیگر تسلیم محض در مقابل آنچه خدا به آن امر می كند و به آن راضی است و آن را دوست می دارد .
« استاد شهید مطهری/ مجموعه آثار/2/ (مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی)/ص135-134»
64- این از اوجب واجبات است كه مسلمان ها با زبان عربی آشنا بشوند. بفهمند كه در نماز چه می گویند. قرآن خودشان را بفهمند، ولی چه باید كرد، حرص دنیا آن چنان ما را گرفته است كه چون زبان انگلیسی كلید درآمد و مادیات است، بچه هفت ساله مان را هم می فرستیم تا زبان انگلیسی یاد بگیرد . كمتر خانواده ای است كه لااقل یك نفر در آن زبان انگلیسی را نداند ولی حاضر نیستیم یك كلاس عربی تشكیل بدهیم و زبان عربی را به خاطر خدا یاد گیریم . بخاطر نمازمان یاد بگیریم . بخاطر قرآنمان یاد بگیریم .
« استاد شهید مطهری/ گفتارهای معنوی/ ص66 »
65- بعید نیست كه در معنی حمد ، مفهوم دیگری نیز دخالت داشته باشد و آن مفهوم، پرستش است . پس در مفهوم حمد سه عنصر در آن واحد دخیل است : ستایش ؛ سپاس ؛ پرستش ؛ به عبارت دیگر حمد ؛ ستایش سپاسگزارانه پرستشانه است .

استاد شهید مطهری/ طهارت روح/ ص 330






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
گالری تصاویر
  • پرسش و پاسخ نماز
  • -

    وب هکس

    ابزار ذکر روز